شهدای دهستان برون

معرفی دهستان و ارتباط بیشتر با دوستان

شهدای دهستان برون

معرفی دهستان و ارتباط بیشتر با دوستان

شهدای دهستان برون

آخرین مطالب

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

پاسخ حضرت علی (ع) به 4 سوال که از ایشان پرسیدند :واجب و واجبتر چیست؟ نزدیک و نزدیکتر کدامند؟ عجیب و عجیبتر چیست؟سخت و سختتر کدامند؟ را در این گزارش بخوانید.

واجب ،نزدیک ،عجیب و سخت در کلام امام علی (ع)

 از حضرت علی (ع) پرسیدند :


واجب و واجبتر چیست؟ نزدیک و نزدیکتر کدامند؟ عجیب و عجیبتر چیست؟سخت و سختتر کدامند؟


حضرت فرمودند:


1- واجب، "اطاعت از خدا" و واجب تر از آن، "ترک گناه" است


اطاعت یعنی فرمانبرداری، و مطیع یعنی فرمانبردار. بنابراین، در هر اطاعتی باید کسی فرمان بدهد و کس دیگری فرمانبرداری کند.


خداوند متعال به عنوان آفریدگار و مالک همه نظام هستی، تنها موجودی است که اطاعتش بر همه مخلوقات واجب و لازم است.


این حکم درباره هر کس که او تعیین کند نیز صادق است.


در قرآن کریم آیات متعددی پیرامون فواید اطاعت از خداوند وجود دارد. در سوره نساء آیه13 چنین آمده است:«هر کس خدا و رسولش را اطاعت کند خداوند او را در بهشت‌هایی که رودها از زیر درختانش جاری است داخل می‌کند.» و در آیه 69 از همین سوره چنین آمده:«هرکس فرمانبردار خدا و رسول الله باشد همنشین کسانی است که خداوند بر آنها نعمت ارزانی داشته است.» (یعنی پیامبران و صدیقین و شهیدان و صالحان.) در آیات 52 سوره نور و 71 سوره احزاب نیز چنین آمده:«هر کس از خدا و رسولش اطاعت کند اهل سعادت و رستگاری است.»


چه کنیم که معصیت نکنیم؟


انجام طاعت و ترک معصیت به حسب ظاهر مشکل است، و سلمان شدن مشکل، بلکه کالمحال است، و لذا غیر از معصومین علیهم السّلام همه به ترک طاعت و فعل معصیت مبتلا هستیم و معصوم بودن مثل این که نشدنی است، ولی در افراد بشر، شمر هم بسیار است؛ اما آیا چیزی هست که مطلب را آسان کند؟


از اموری که خیلی سَهْلُ المَۆوُنة و آسان است ولو عمل بر خلاف قول باشد این است که انسان ملاحظه کند و ببیند اگر ملتزم به طاعت و تارک معصیت باشد، آیا حال او مثل صورتی است که ترک طاعت و فعل معصیت می کند و آیا این حال مثل حالت اول است، یا خیر؟


در اطاعت اوامر الهی و نیز در معصیت و به فرمان شیطان و نفس بودن، امر دایر است بین این که با کسی که حیات و ممات، غنا و فقر و مرض و صحّت و مریض خانه و دکتر و خزانه و ثروت و... به دست او است؛ مجالست کنیم یا با کسی که هیچ ندارد؟! انسان کدام را اختیار می کند و محبّت وجدانیه (نه به حسب خوف نار یا شوق بهشت) با کدام طرف است؟


به حسب ظاهر بنده ی مطیع، پشتیبانش مثل کوه، محکم و استوار و منبع همه ی خیرات است، و بنده ی عاصی پشتیبانش محتاج تر از او و دشمن دانایی (شیطان) است که از دوست نادان بدتر است و صلاحدیدش تمام به زیان او است.


هرکس دنیا را دوست بدارد،کبر(بزرگ بینی)را به ارث میبرد و هر که دنیا را تحسین کند، حرص (آزمندی) را به ارث میبرد و هر کس دنیا را طلب کند،دنیا او را به طمع می کشاند و هر که دنیا را بستاید،او را به ریا(خودنمایی)می اندازد و هر کس دنیا خواهی کند،او را دچار خود پسندی میکند و هر که به دنیا دل ببندد و به آن ارام بگیرد،او را به غفلت دچار میکند


نظیر شخصی که نزد کسی رفت تا او را از فقر و فشار و ناراحتی روزگار نجات دهد، او گفت: شایسته ترین کار برای شما اقدام به مرگ و خودکشی است! صلاح دیدش از این قبیل است که بگوید: صلاح و نجات شما در این است که قرص مرگ آور یا خواب آور بخورید تا راحت شوید! بنابراین، ما در عزم به طاعت عازم به رفاقت و دوستی و همنشینی با غنیّ قادر و دانای کریم هستیم، و در عزم بر معصیت عازم به رفاقت و همنشینی با فقیر عاجز جاهل و لئیم.


اگر این معنا را درست تشخیص دهیم و بفهمیم و به طور واضح و روشن باور کنیم، خواهیم فهمید که در اطاعت سود برده ایم، نه زیان و خسارت؛ به دلیل این که دیده ایم افرادی «وَأُحْیِ الْمَوْتَی بِإِذْنِ اللَّهِ»(سوره ی آل عمران، آیه ی 49)؛ (مردگان را به اذن خدا زنده می کنم.) و کراماتی از این قبیل را داشته اند و شدنی است و محال نیست و اختصاص به انبیا علیهم السّلام هم ندارد، بلکه هر که از آن ها متابعت کند، می تواند از این راه به مقامات و کمالات و کرامات آن ها دست یابد، البته بدون تحدّی نبوّت و کذابیّت مدّعی آن؛ پس اگر انسان یقین کند و برای او واضح و آشکار شود که در طاعت، با غنی و قادر و کریم و... رفاقت کرده و در معصیت با عاجزتر و محتاجتر از خود، طبعا هیچ گاه به معصیت تمایل پیدا نمی کند و از قصر شاهنشاهی و از کنار هر گونه ناز و نعمت و آبادی و آسایش به کاروانسرای خرابه و ویرانه نمی رود و با صاحب آن رفیق و همنشین نمی شود، در حالی که خود آن صاحبخانه هم راضی نیست که رفیق او و با او باشیم، و از هر چیز محروم گردیم!


بنابراین، برای تسهیل طاعت و اجتناب از معصیت راهی جز این نداریم که متوجّه شویم و یقین کنیم که طاعت، نزدیکی به تمام نعمت ها و خوشی ها و دارایی ها و عزّت ها و... است، و معصیت، عبارت است از محرومیّت و ناخوشی و نداری و ذلت و...


به حسب ظاهر بنده ی مطیع، پشتیبانش مثل کوه، محکم و استوار و منبع همه ی خیرات است، و بنده ی عاصی پشتیبانش محتاج تر از او و دشمن دانایی (شیطان) است که از دوست نادان بدتر است و صلاحدیدش تمام به زیان او است


2- نزدیک، "قیامت" و نزدیک تر از آن، "مرگ" است


انسان هایى که مرگ را باور دارند و دائماً به یاد آن هستند، رفتار و گفتار آنان، سمت و سوى زهدورزى و پرهیزکارى پیدا مى کند.


امام صادق(علیه السلام)فرمود:


أکْثِرْ ذِکْرَ الموتِ فَإنَّهُ لَمْ یُکْثِر عَبْدٌ ذِکْرَ الموتِ إلاّ زَهَدَ فى الدّنیا.


همواره به یاد مرگ باش، زیرا کسى به یاد مرگ نمى افتد مگر آن که به دنیا زاهد مى گردد.


آثار یاد مرگ و قیامت


1 ـ زنده شدن دل و آسان شدن مرگ:


پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: زیـاد بـه یـاد مـرگ بـاشـیـد، پـس بـنـده اى کـه زیـاد بـه یـاد مـرگ بـاشـد خـداونـد دل او را زنده و مرگ را بر او آسان مى کند.


2 ـ بى اعتنایى به دنیا و آمرزش گناهان:


رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در جاى دیگر، پس از تأکید نسبت به (یاد مرگ بودن) فرمود:


(همانا، بسیار به یاد مرگ بودن، گناهان را پاک مى کند و (انسان را) در دنیا زاهد بار مى آورد. اگـر هـنـگـام بى نیازى به یاد مرگ بیفتید (احساس) بى نیازى را نابود مى کند و اگر هنگام فقر به یاد آن بیفتید شما را به زندگى تان، راضى مى نماید. حضرت على (علیه السلام) نیز فرمود: کسى که مرگ را یاد کند، به کم از دنیا رضایت مى دهد.


3 ـ بیدارى از غفلت و نابودى شهوات:


امام صادق (علیه السلام) فرمود: یـاد مـرگ شـهـوتـهـا را در نـفـس مـى مـیـرانـد، ریـشـه هـاى غـفـلت را مـى کـنـد، دل را به وعده هاى خداوند تقویت و طبع را رقیق مى کند و نشانه هاى هواى نفس را مى شکند. بـنابراین، هر کس بیشتر از دیگران به یاد مرگ باشد، از همه زیرکتر است.


امام صادق (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) چنین نقل مى کند: زیرکترین مردم کسى است که شدیدتر (و بیشتر) به یاد مرگ باشد.

دنیا پرستی


3- عجیب، "دنیا" و عجیب تر از آن، "محبت دنیا"ست


پیامبر اکرم صلی الله و علیه واله:همانا محبت دنیا در هیچ قلبی جای نمیگیرد مگر این که آن را به سه چیز گرفتار سازد:مشغولیتی که هیچ گاه رنج آن پایان نمی پذیرد،فقری که هیچ وقت بی نیازی را درک نمیکند و آرزویی که هرگز به پایان نمیرسد.«بحار/ج77/ص188»   


هرکس دنیا را دوست بدارد،کبر(بزرگ بینی)را به ارث میبرد و هر که دنیا را تحسین کند،حرص(آزمندی)را به ارث میبرد و هر کس دنیا را طلب کند،دنیا او را به طمع می کشاند و هر که دنیا را بستاید،او را به ریا(خودنمایی)می اندازد و هر کس دنیا خواهی کند،او را دچار خود پسندی میکند و هر که به دنیا دل ببندد و به آن ارام بگیرد،او را به غفلت دچار میکند. «بحار/ج73/ص105»


4- سخت، "قبر" است و سخت تر از آن، "دست خالی به قبر رفتن" است


یاد قبر و قیامت و همین طور مرگ و حساب، در فاصله گرفتن انسان از دنیا و سازندگی روح انسان، نقش مهمّی دارد؛ از این گذشته، عامل تعیین‌کننده‌ای است برای آمادگی مرگ و قیامت که در روایات از آن به «استعداد للموت» یاد شده است؛ به ویژه اگر نیازهای آن عالم بیان شود.


برای تسهیل طاعت و اجتناب از معصیت راهی جز این نداریم که متوجّه شویم و یقین کنیم که طاعت، نزدیکی به تمام نعمت ها و خوشی ها و دارایی ها و عزّت ها و... است، و معصیت، عبارت است از محرومیّت و ناخوشی و نداری و ذلت و...


پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: « قبر هر روز با پنج جمله، ندا می‌دهد: من خانة تنهایی هستم، پس انیس وهمرازی به سوی من بیاورید. من خانة تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید. من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید، من خانه فقر و نداری هستم، پس [سرمایه و] گنج همراه بیاورید و من خانة مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید؛ اما هم راز، تلاوت قرآن می‌باشد، امّا چراغ [قبر] پس نماز شب است،و اما فرش، پس عمل نیک، و گنج [عالم قبر] [کلمه توحید و گفتن] لا اِله اِلّا الله است، و پادزهر آن، صدقه است].مجموعه ورّام، ابی الحسین ورام، ص200 و الدعوات، قطب الدین الراوندى، مدرسة الامام المهدی4، قم، 1407 ق، ص258]


کارهای مفید برای پس از مرگ


امام صادق(علیه السلام) فرمود: «سِتُّ خِصَالٍ یَنْتَفِعُ بِهَا الْمُۆْمِنُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ وَلَدٌ صَالِحٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُقْرَأُ مِنْهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ صَدَقَةُ مَاءٍ یُجْرِیهِ وَ سُنَّةٌ حَسَنَةٌ یُۆْخَذُ بِهَا بَعْدَهُ؛[ بحار الانوار، ج71، ص257 و امالى، شیخ صدوق، ص143و الحکم الزاهره، علی رضا صابرى، ج1، ص377,]


مۆمن از شش [عمل و] خصلت، بعد از مرگش سود می‌برد: 1, فرزند صالح که برای او اسغفارکند؛ 2, قرآنی که از طرف او خوانده می‌شود؛ 3, چاهی را که حفر کرده است؛4, و درختی را که کاشته است [و مردم از آن و میوة آن استفاده می‌برند]؛ 5,[وقف کردن] و صدقه قرار دادن آبی که جاری ساخته است؛ 6, سنّت نیکویی که[پایه‌گذاری کرده است و] مردم بدان پس از او عمل می‌کنند.»


حدیث فوق می‌رساند که با وجود خصلتهای مذکور، دفتر اعمال انسان پس از مرگ مفتوح است و صدقات جاریه فوق هر روز به حساب اعمال او واریز می‌شود.

محمدعلی عمرانی
۱۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰

اعمال شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

 

شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمى رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مى شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى شوند و به خدمت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف مشرّف مى شوند و آنچه براى هرکس مقدّر شده است بر امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف عرض مى کنند و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است :

 

 یکى آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبى امّا اوّل پس آن چند چیز است:

 

اوّل غسل است علاّمه مجلسى فرموده که غسل این شبها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را باغسل بکند دوّم دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید در روایت نبوى صلى الله علیه وآله است که از جاى خود برنخیزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد «الخبر» سیّم قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:

   

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَما فیهِ، وَفیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ،


خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده شده ات و آنچه در آنست که در آن است نام بزرگت

 

وَاَسْمآؤُکَ الْحُسْنى ، وَما یُخافُ وَیُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقآئِکَ مِنَ النَّارِ،


و نامهاى نیکویت و آنچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ

 

 

پس هر حاجت که دارد بخواهد.

چهارم آنکه مُصحَف شریف رابگیرد وبر سر بگذارد وبگوید:

 

اَللّهُمَّ بِحَقِ هذَا الْقُرْآنِ،وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ، وَبِحَقِّکَ


خدایا به حق این قرآن و به حق آنکس که او را بدان فرستادى و به حق هر مؤمنى که در این قرآن مدحش کرده اى و به حقى که

 

عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ


تو بر ایشان دارى زیرا کسى نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد

 

پس ده مرتبه بگوید بِکَ یا اَللَّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلىٍّ و ده مرتبه بِفاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ

 

و ده مرتبه بِعَلِىّ بْنِ الْحُسَیْنِ و ده مرتبه بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى و ده مرتبه بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِىٍّ و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍ و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ

 

پس هر حاجت که دارى طلب کن پنجم زیارت کند امام حسین علیه السلام را. در خبر است که چون شب قدر مى شود منادى از آسمان هفتم ندا مى کند از بُطنان عرش که حقّ تعالى آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین علیه السلام آمده ششم احیا بدارد این شبها را همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدرراگناهان اوآمرزیده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینى کوهها وکیل دریاها باشد هفتم صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند هشتم بخواند:

 

اَللَّهُمَّ اِنّى اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً، لا اَمْلِکُ لِنَفْسى نَفْعاً وَلا ضَرّاً، وَلا

 

خدایا من شام کردم در حالى که بنده خوارى هستم که مالک سود و زیانى براى خویش نیستم و نتوانم

 

اَصْرِفُ عَنْها سُوءاً، اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلى نَفْسى ، وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ

 

از خویشتن پیش آمد ناگوارى را بازگردانم و این مطلبى است که من آن را بر خویش گواهى دهم و به ناتوانى

 

قُوَّتى ، وَقِلَّةِ حیلَتى ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، وَاَنْجِزْ لى ما

 

خود و بیچارگیم در برابرت اعتراف دارم پس درود فرست بر محمد و آل محمد و وفا کن برایم بدانچه

 

وَعَدْتَنى ، وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ،

 

بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودى از آمرزش در این شب

 

وَاَتْمِمْ عَلَىَّ ما اتَیْتَنى فَاِنّى عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ، الضَّعیفُ

 

و تمام کن بر من آنچه را به من دادى زیرا که من بنده بینواى مستمند ناتوان تهیدست

 

الْفَقیرُ الْمَهینُ، اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنى ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیما اَوْلَیْتَنى ، وَلا [غافِلاً]

 

خوار توام خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودى و نه غافل از

 

لِإِحْسانِکَ فیما اَعْطَیْتَنى ، وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِکَ، وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّى ،

 

احسانت در آنچه به من عطا کردى و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانى طول کشد

 

فى سَرَّآءَ اَوْ ضَرَّآءَ، اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخآءٍ، اَوْ عافِیَةٍ اَوْ بَلاءٍ، اَوْ بُؤْسٍ اَوْ

 

چه در خوشى و چه در سختى در دشوارى یا در آسایش در تندرستى یا گرفتارى در تنگدستى یا

 

نَعْمآءَ، اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعآءِ *

  

وَکانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ: اِذا کانَ الْعَشْرُ الْأَواخِرَ، اعْتَکَفَ فِى الْمَسْجِدِ، وَضُرِبَتْ لَهُ قُبَّةٌ مِنْ شَعْرٍ، وَشَمَّرَ الْمیزَرَ، وَطَوى فِراشَهُ.

 

رسم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله چنان بود که چون دهه آخر ماه رمضان مى شد در مسجد معتکف مى شد و چادرى موئین برایش مى زدند و کمر را محکم مى بست و بستر خواب را جمع مى کرد.

 

و بدانکه در این شب در سنه چهلم واقع شد شهادت مولاى ما حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و در این شب تجدید مى شود احزان آل محمّد علیهم السلام و اشیاع ایشان و روایت شده که در آن شب مانند شب شهادت امام حسین علیه السلام برداشته نشد سنگى از روى زمین مگر آنکه در زیر آن خون تازه بود شیخ مفید فرموده که در این شب صلوات بسیار بفرستد و سعى و کوشش کند در نفرین بر ظالمان آل محمدعلیهم السلام و لعن بر قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام روز بیست و یکم روز قتل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و مناسبست زیارت آن جناب و کلمات حضرت خضرعلیه السلام که به منزله زیارت آن حضرتست در این روز.

محمدعلی عمرانی
۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۴:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰

التماس دعا

محمدعلی عمرانی
۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۴:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰

دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام آورده شده است. این‌ دعا صد بند دارد و هر بند حاوی‌ ده‌ "اسم” از اسمای‌ خداست‌، به‌جز بند ۵۵ که‌ یازده‌ اسم‌ باریتعالی در آن‌ آمده‌ است‌؛ بنابراین‌، درمجموع‌، این‌ دعا حاوی‌ هزار و یک‌ «اسم‌» خدای‌ متعال‌ است. در باب فضیلت خواندن این دعا چنین آمده است:


۱ـ هر که این دعا را هنگام خروج از منزل بخواند،خداى تعالى عمل او را به عملهاى نیکو لاحق مى‏سازد.


۲ـ حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) فرمودند که: هیچ بنده‏اى از امّت من نیست که این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه به تحقیق که خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مى‏کند و بر او بهشت واجب مى‏شود.


۳ـ خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و از آن بیرون مى‏روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.


۴ـ کسى که این دعا را در ظرفى پاکیزه به آب باران و زعفران بنویسد و آن را بیاشامد به قدرى که نوشیدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى و هر بیمارى شفا مى‏دهد.


۵ـ هر کسى که این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مى‏میرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مى‏نویسد.


۶ـ در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى مى‏آورد و به سوى او نظر التفات مى‏کند و تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت او را برآورده می سازد.


۷ـ در شبى که این دعا را مى‏خواند خداى تعالى از او شرّ شیاطین و مکر ایشان را دفع مى‏کند و عملهاى او را همگى قبول مى‏کند و مال او را پاکیزه مى‏کند.


۸ـ اگر کسى این دعا را در جامى به کافور و مشک بنویسد و آن را بشوید و آن را بر کفن مرده‏اى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مى‏سازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مى‏کند و از عذاب قبر ایمن مى‏گردد و خداى تعالى به سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مى‏انگیزاند که با هر فرشته طبقى از نور باشد که آن نور را بر او مى‏پاشند و او را بر مى‏دارند و به سوى بهشت مى‏برند و به او مى‏گویند: خداى تعالى ما را امر کرده که مونس تو تا روز قیامت باشیم و خداى تعالى قبر او را گشاده مى‏گرداند چندان که چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى‏ شود.


۹ـ خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى‏بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‏کند و او را ثواب حرفهاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‏بخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى ،عیسى و رسول الله مى‏دهد.


۱۰ـ کسى که این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکّل مى‏کند که او را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و او را از همه بلاها محافظت نمایند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی که زنده باشد پس او در حفظ و امان خدا خواهد بود و همچنین در نزد وفات.

محمدعلی عمرانی
۱۵ تیر ۹۴ ، ۱۰:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰

                                                         



  زندگی نامه معلم شهید مهدی رفتاری

در حالیکه کلاس اول بود روزی آمدم به خانه ودیدم که پسرم سر به سجده گذاشته و نماز می خواند پس از اتمام نماز دست به درگاه خدا بلند کرده و طلب آمرزش و مغفرت می نماید .از وی سوال کردم چه می گوئی ؟ گفت دارم وظیفه ی الهی ام را انجام می دهم.                                                        

او در سال 1347شمسی وارد دبیرستان شد و از همین موقع مبارزات خود را برعلیه رژیم طاغوت شروع کرد شهید مهدی رفتاری سال آخر دبیرستان برای گرفتن دیپلم به گناباد می رود ودرآنجا با بعضی از دبیران و مسئولین دبستان درگیری رخ می دهد و بعنوان اینکه خرابکار است می گویند که باید به شهر دیگری بروی ودراینجا نمی توانی ادامه ی تحصیل بدهی.                                               

 او در رشته ریاضی دیپلم را می گیرد  و پس از آن بمدت دوسال به دانشسرای نیشابور می رود ودر آنجا هم به فعالیتش ادامه می دهد وبطورمخفیانه با چند تن از دوستانش برعلیه رژیم منفورپهلوی تبلیغ می کند و بیشتر حقوقی را که به وی می دادند صرف خرید کتابهایی که در ان موقع خواندنش ممنوع بود می کند 

پدر شهید می گوید وقتی که به وی گفتم مقدار ی پول برای خود ذخیره کن در جواب گفته بود : در دنیا چیزی بهتر از کتاب نیست آنهم کتابی که انسان را به راه راست هدایت کند .                                

 شما غصه نخورید تا حالا کسی گرسنه نخوابیده ،خدا بزرگ است و همه چیز دست خدا ی بزرگ است.  اوتا می توانست نمازش را به جماعت می خواند .روزی با برادرش عازم مشهد می شود در تربت حیدریه اتوبوس توقف می کند و مهدی فوراً پیاده شده تا با معبودش به راز و نیاز بپردازد و درهمین حین اتوبوس حرکت می کندواوبه خاطر اقامه نماز ازاتوبوس جا می ماند .                                       

 اوپس از اتمام دانشسرا برای تدریس به سرایان رفت و در اینجا هم به فعالیت خود بیش از پیش افزود و از رفتن به جشنهای فرمایشی خودداری می نمود و به جهت مسئولیت الهی که برعهده داشت نمی توانست در مقابل  جنایات رژیم ساکت بنشیند                                                                          

تاریخ شهادت: 1360/9/17

محل شهادت: مریوان

محل دفن: برون

یگان اعزام کننده: بسیج جاده خندق





                   متن وصیتنامه سرباز شهید محمد اسماعیل یوسفیان


 

 بسم ا... الرحمن الرحیم

من سرباز وظیفه محمد اسماعیل یوسفیان وصیتنامه خود را می نویسم . به پدر و مادر و خانواده خودم می گویم اگر من شهید شدم برایم گریه و زاری نکنند خیلی خوشحال و خندان باشند . چون شهید قلب تاریخ است . اگر من شهید شدم و اگر جنازه من به دست شما برسد مرا در نزدیک قبر مجتبی دفن کنیدچون می دانم او زیاد خوشحال می شود که عمویش شهید شده است

من از دوستان و رفیقان که مرا می شناسند به آنها می گویم که گول این گروهکها که هر نوع جنایتی می کنند با مشت محکم آنها را بکوبند ومن شهادت را زیاد دوست داشتم . امیدوارم به آرزیم برسم .

 شما نمی دانید شهید شدن چقدر خوب است من از ملت فردوس می خواهم که دست از مبارزه نکشند و راه این شهیدان گلگون کفن را ادامه دهند و از مرگ نترسند. امیدوارم که با شهادت ما راه کربلا باز شود اینان که می خواهند به زیارت حسین بن علی (ع) بروند فقط به یاد ما شهیدان باشند .

 و امیدوارم که بزودی زود پرچم اسلام را به دست گیرند و معنی اسلام را به این ضد انقلابیون بفهمانید . دیگر خدا حافظ والسلام 

 

 

مورخه 3/6/1360

جبهه سوسنگرد


محمد اسماعیل یوسفیان



متن وصیتنامه شهید محمدحسن برادران

 

بسم الله الرحمن الرحیم    ‏(( ان الله اشترى من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة یقاتلون فى سبیل الله فیقتلون و یقتلون ... و ذلک هو الفوز العظیم ))  ‏<< خدا جان و مال اهل ایمان را به بهاى بهشت خریدارى کرده، آنها در راه خدا جهاد مى‌کنند که دشمنان دین را به قتل رسانند و یا خود کشته شوند این وعده قطعى است بر خدا و عهدى است که در تورات و انجیل و قرآن یاد فرموده و از خدا با وفاتر به عهد کیست، اى اهل ایمان شما به خود در این معامله بشارت دهید که این معاهده با خدا به حقیقت سعادت و پیروزى بزرگى است. >>  ‏درود فراوان به پیامبران الهى به ویژه پیامبر اسلام و درود به امامان  پاک و معصومین محترم. درود بر امام زمان ـ مهدى منتظر که همه ما انتظار ظهورش را مى‌کشیم و درود بر رهبر کبیر انقلاب امام خمینى و درود بر رهروان راه امام که با دستورات پیامبرگونه، امام امت مى‌رود که پرچم توحید را به سرتاسر جهان بگستراند و با خون سرخ خویش نهال تشنه اسلام را سیراب گردانند و مستضعفین را بر مستکبرین پیروز گردانند و سلام بر پدر و مادر مهربان که مرا با مشقت بزرگ کرده‌اند و از آنها نهایت تشکر را مى‌نمایم که به من اجازه دادند که به جبهه بیایم و با صدام که در حقیقت آمریکا است مبارزه نمایم، خون ناچیز خود را در راه اسلام بریزم. از خداوند مى‌خواهم که هیچ وقت من را به حال خود وانگذارد تا به من لغزشى روى نیاورد و بتوانم آن چه را که اسلام از من مى‌خواهد ایفاى نمایم زیرا این یک امتحان الهى است که از ما به عمل مى‌آید تا خداوند بر همه اعمال ما ناظر است و هر کسى که از این امتحان الهى پیروز درآید در دنیا و آخرت روى خواهد داشت که در برابر امامانى که چندین قرن پیش به خاطر اسلام قیام کرد و جان خود را از دست داده‌اند بایستد و اگر ما بى‌تفاوت باشیم در روز قیامت از ما سوال خواهد شد که چرا در جامعه اسلامى فساد رواج دارد و کسى نیست که به فکر برطرف کردن آن باشد.

از شما پدر و مادر و برادرانم مى‌خواهم در مورد مسائلى که رخ مى‌دهد بى‌تفاوت نباشید زیرا شما در برابر خون شهیدان مسئول هستید و اکنون که این نامه را مى‌نویسم موقع نماز است و عجله دارم و من اکنون در پادگان لشکر 92 زرهى اهواز مى‌باشم و ممکن است تا چند روز دیگر اعزام شویم و از مکان اعزام نمى‌دانم کجاست و از شما مى‌خواهم که جواب نامه را ننویسد زیرا ما به زودى اعزام خواهیم شد و نامه شما به دست من نخواهد رسید.

خدمت برادر و خواهر کوچکم سلام دارم. خدمت برادرم محمد على برادران با خانواده سلام مى‌رسانم. خدمت شیخ محمد على حکیمى با همشیره و بچه‌ها را سلام مى‌رسانم. خدمت عموى غلام رضا برادران، حاجى حکیمى، حاجى حسین حکیمى، کرم على گرجى، محمد حسین عمرانى، برات برادران، محمد حسین برادران، اکبر عمرانى را با خانواده سلام مى‌رسانم. خدمت رضا عمرانى را سلام مى‌رسانم. اکبر شهابى نیز با من است و خدمت شما را سلام مى‌رسانند. کلیه قومان و خویشان را سلام برسانید.

 

خداحافظ به امید دیدار  

 ‏محمد حسن برادران، امضاء



متن وصیتنامه دانشجوی شهید حبیب کامل برون


بسم رب الشهداء و الصدیقین

« من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا ا... علیه و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلاً»

به نام ا... هستی بخش روح ا... و به نام ا... پاسدار حرمت خون شهیدان، شهیدانی که قدم به قدم از خاک میهن خود را با ریختن خون خویش آزاد نمودند و نهال تنومند انقلاب اسلامی را آبیاری کردند. آری ندای هل من ناصر ینصرنی حسین زمان، امام خمینی بلند است و این ندا به گوش تمام جهانیان رسیده است و کاروانها یکی پس از دیگری به سوی میدانهای رزم در حرکتند. باید با کاروان حرکت کنم. حرکت کردم و آمدم تا صدای عربده یزیدیان را در گلو خفه کنم و نگذارم این صدای شوم بلند شود. آمدم تا با فتح کربلای حسین (ع) دل مادران و خواهران و پدران و همسران شهدا، مفقودین و مجروحین و دل تمام انسانهای آزاده را شاد کنم. بهتر بگویم آمدم تا خدا را از خود راضی نگهدارم.

بار خدایا تو خود می دانی که کوله باری پر از گناه بر دوشم است و هر لحظه که بر می آید سنگین و سنگین تر می شود تا به جبهه بیایم. پس از تو می خواهم که شهادت را نصیبم بگردان هر چند که خود می دانم که امتیازم برای این فیض الهی کم است. و اگر فیض شهادت نصیبم گشت آنان که پیرو خط سرخ امام خمینی نیستند و به ولایت او اعتقاد ندارند بر من نگریند و بر جنازه من حاضر نشوند. اما باشد که دماء ما شهداء آنان را نیز متحول سازد و به رحمت الهی نزدیکشان کند.

اگر چه ملت شریف و مسلمان ایران از این حد فراتر رفته تا من برای آنها پیام بفرستم ولی چند نکته را باید یادآوری کنم و نخستین حرف من این است که ای ملت مسلمان و قهرمان هرگز فرزند زهرا یعنی رهبر کبیر انقلاب را تنها نگذارید همچنان که تا امروز تنها نگذاشته اید و هر گونه توطئه دشمن را به خاطر حضور در صحنه خنثی نموده و آبروی دشمن او را برده اید.

دیگر حفظ وحدت است که امکان دارد دشمن بین شما تفرقه بیندازد و شما را از روحانیت متعهد جدا کند که اگر چنین کردند روز بدبختی مسلمانان و جشن ابرقدرتهاست و سوم حفظ مکتب و اسلام و حفظ قرآن است.

و اما سخنی با دانشجویان عزیز؛

ای دانشجویان عزیز و ای برادران ارجمند، شما که معلمان آینده ی نه چندان دور نونهالان انقلاب هستید به هوش باشید که اساس هر کشور فرهنگ آن است و به قول امام عزیزمان این معلمان هستند که می توانند استقلال کشور را حفظ کنند. شما که از تمام تجملات دنیا بریده و به شغل مقدس معلمی روی آورده اید به حق عاشق خدا هستید و توی ای جوان نکند که در رختخواب ذلت بمیری که حسین (ع) در میدان نبرد شهید شد و مبادا در غفلت بمیری که علی در محراب عبادت شهید شد و مبادا در حال بی تفاوتی بمیری که علی اکبر حسین در راه حسین و با هدف شهید شد. و ای مادران مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری کنید که فردا در محضر خدا نمی توانید جواب زینب را بدهید که تحمل 72 تن شهید را کرد.

و اما ای پدر و مادرم (خاله) هرگز نگران نباشید و حتی خداوند را شکر کنید که فرزندتان را در راه خدا تقدیم کردید و از زحمات شما بخصوص پدر بزرگوارم که برای من نقش مادر را هم داشت و مرا از کوچکی بزرگ کرد و در این راه رنج های فراوان کشیدند، بسیار تشکر کنم. انشاءا... که اجرتان را خداوند بدهد. از شما خاله دلسوزم هم بسیار تشکر می کنم که زحمات من را تحمل کردید و آنچه از من بدی دیدید من را به عنوان فرزند خود ببخشید. و شما برادرانم اگر در این دوران زندگی از من بدی دیده اید باید به بزرگی خودتان ببخشید و امیدوارم که بتوانید مسئولیتی که بر دوش شما واگذار می شود به آن عمل کنید و هر کدام به آن نسبت که می توانید به جامعه اسلامی خدمت کنید و در آخر این را متذکر می شوم که حدود یک ماه روزه و یک ماه نماز قرض دارم. امیدوارم که آنها را برادر بزرگم احمد و پدرم اداء نمایند. در آخر از تمام دوستان، اقوام و آنهایی که با آنها در رابطه بوده ام ، می خواهم که مرا حلال کنند. همگیتان را به خدای بزرگ می سپارم.

خدایا خدایا تا انقلاب مهذی خمینی را نگهدار

حبیب کامل مورخ 16/11/64




                                             بسم الله الرّحمن الرحیم      

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه ناصر و معین –ربنا لا تحملنا و لا طاقته لنا به

بنام الله خالق و رحمن ، آرامش دهنده قلبها که مفهوم آیه شریفه الا بذکر الله تطمئن القلوب و به نام کسی که رضایش بر این بودکه تا بدین ساعت مر ابه این حال نگهدارد و نمی دانم که عاقبت و سرنوشتم چه خواهد بود و همانا رضا به قضائک و تسلیماً الا مرگ و با سلام بر حضرت ولی عصر (عج) و نائب بر امام و امت و سلام بر ائمه هدی – محمد مصطفی و بر تمام اولیاء و انبیاء و شهداء . اکنون که عزم مصفای دیار عاشقان را دارم و اکنون که چند روز دیگر چکمه هایم را در پاهایم گذارم و لباس رزم را بپوشم و علیه مزدوران بعثی وارد میدان کارزار شوم و انتقام خون شهدا عزیز را در حد توان که دارم بگیرم چند کلمه صحبت دارم که بدین شرح می باشد: گر چه می دانم سرنوشتم به دست کسی است که با اراده ام توأم و در جهت رضای خودش امیدوارم باشد و به عنوان این نمی روم که شهید شوم ،فقط برای خدمت به اسلام چون یک وظیفه الهی است و اگر  شهید هم شومچه بهتر ،چه آرزویی از این بهتر . امروز در هر مکان و سرزمین می توان خدمت کرد و اگر چه امروز جامعه ما نیاز به افراد تحصیل کرده دارد وافرادی که در آینده نزدیک جامعه را متحرک کرده ،از بی سوادی به سوی علم و دانش در آورند اکنون گر چه درس می خوانم و جوینده دانشم ، ولی آیا چطور می توانم ببینم که بهترین دوستانم ، بهترین رفیقانم ،بهترین یارانم از دنیا هجرت می کنند و به سوی معشوقشان روانه می شوند و یا اینکه ببینم در آنچه سیاست های ننگینی سازمانهای کثیف علیه ما توطئه می کنند وبا چه سیستمهای غلطی بلندگوهای شرق و غرب علیه ماتهمت و افتراء می زنند و چه جنایتی که مرتکب نمی شوند و چون ترکیه کشور کوچک و به ظاهر اسلامی در امر ایادی شرق و غرب برادران کرد عراقی را در خون خود می غلطاند . آیا می توانم درس بخوانم ؟ آیا درست است که خاموش بمانم ؟ نه هرگز، چنانکه سالار شهیدان حسین بن علی (ع) می گوید: فلسفه بزگ نهضت حسین این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است . گر چه پیامبر می گوید : آموختن دانش بر هر فرد مسلمان واجب است که متن عربی آن(طلب والعلم فریضۀ علی کل مسلمه ) است ولی به عنوان یک خدمتگزار برای جامعه ، قلبم یارای خاموش ماندن را ندارد – یارای آنرا ندارد که با عزیزانی راهی شوم و به سوی خانه برگردم در حالیکه بعضی از برادران را از دست داده باشم یارای آنرا ندارم که همچون غلامی ها و رفتاری ها و من  بمانم ، باید بروم در شلمچه و انتقام این شهدای مظلوم را بگیرم ، طاقت ندارم که حاتمی هایی به ندای حسین لبیک بگویند و من کناره گیری کنم و باید بگویم که گناه این سید مظلوم چه بود ؟ طاقت ندارم که برادران هایی ، احمدی هایی ، بر اثر ترکش خمپاره بدنشان سوراخ ، سوراخ و سوزانیده شوند و من تن آسا و تن پرور باشم و دوست ندارم که خانه های هم وطنانم بر روی سرشان مخروبه شود و من در خانه راحت بخوابم و یا روی صندلی دانشگاه راحت بنشینم و چون چمران ها ، صبوری ها و پارساهایی و برادران هایی بدنشان در اثر آتش خمپاره بسوزد و من در فکر مادیات باشم و چون مطهری ها ، مفتح ها ، اشرفی ها ، دستغیب ها و مدنی ها را از ما بگیرند و من در این برهه از زمان خاموش بمانم . باید بگویم که این عزیزان را طبق کدام قانون از خانه و ولایت شان جدا کرد و باید در میدان نبرد سازمان بین الملل را              محکوم کرد . خلاصه بر طبق روایات از قرآن باید به حسابمان ، خودمان برسیم قبل از آنکه به حسابمان برسند . مادرم ممکن است برایتان سخت باشد این چرا که بدان انا للله و انا الیه راجعون ما از اوئیم و برگشتمان به سوی اوست . مادرم ، گر چه مرا با شیره جانت پرورش داده ای و لی بدان که نزد حضرت زهرا (س)و زینب کبری سرافراز خواهی بود . پدر مهربانم می دانم که با سرمایه اندکت مرا بزرگ نموده ای و وارد محیط دانشگاه با آن همه مشکلات و مشقت نموده ای . ولی بدان که زحمت شما بیهوده نبوده و این افتخار را فراموش نکرده که بنده حقیر این راه را با چشمی و قلبی گشاده برگزیدهو پیموده ام این را بدانید که در نزد حضرت زهرا و فرزند عزیزش حسین بن علی خواهم گفت : که من هم پدر و مادر دل شکسته ای دارم . از تمام خانواده و برادر عزیزم و خواهرانم  و اقوام و خویشانم و دوستانم تقاضای عفو و بخشش را دارم و امیدوارم که یک آن و یک لحظه خدا را فراوش نکنید و صابر باشید که اِنَّ الله یُحبُّ الصّابرین ، خداوند صبر کنندگان را دوست می دارد و این سفر را که در پیش دارم به عنوان اینکه شهید شوم نمی روم و فقط خواستار آنم که پروردگارم می خواهد و امیدوارم که اسلحه را بر دوش گرفته و علیه مزدوران بعثی از دهانه لوله تفنگم ، فشنگی و گلوله ای خارج نشود مگر جهت رضای خداوند و به خاطر اوست . از اساتید محترم تقاضا دارم که در جهت خدمت و تربیت جوانان عزیز کوشش و جدیت تمام را بنمایند و و از جوانان عزیز می خواهم که در دبستان و در دوره راهنمایی و دبیرستان و در سطح دانشگاه تمام این عزیزان یک لحظه و یک آن بیهوده وقت خود را تلف نکنند و پیرو ولایت فقیه باشند چنانکه هستند و علم را همراه با تزکیه نفس بیاموزند که یکی بدون دیگری فاقد ارزش است . از طبقه تجار و کاسب می خواهم که خدای نکرده فکر گرانفروشی را در نفس خود راه ندهند ( چون شهید غلامی زندگی کنند ) از مسئولین عزیز و قضات محترم تقاضا دارم که در جهت امر پروردگار و در جهت رضای خداوند کار کنند و فقط خداوند را در نظر بگیرند و حق مظلومی را زیر پا پایمال نکنند و دیگر می خواهم که شخصیت افراد را به بزرگی و کوچکی قد نسنجند و تا می توانند آینده سازان را در جهت آداب و رسوم الهی تقویت و در جهت تشویق آنها کوشا باشند . تا می توانید ساده زندگی کنید و حتی راه رفتن مان هم ساده باشد خدای نکرده نگویند من با فلان شخص راه بروم در شأن من نیست و تا می توانید لباس معمولی بپوشید ودر جهت طبقه محروم و مستضعف دل خود را سوق دهید . علی وار  زندگی کنید که پیامبر هم اینچنین بودند . از مسئولین عزیز می خواهم تا می توانند نسبت به طبقه جوان برخورد خوبی داشته باشند . ان شاءالله که دارند و خواهند داشت . چون نسل جوان نسبت  به مسایل خیلی  حساس است . امیدوارم که توجه و دقت بیشتر در این امر شود . از تمام دوستانم می خواهم که اگر خداوند رفتنم را بر ماندنم ترجیح داد اصلاً نارحت نشوند و دوست ندارم که کسی در مراسم تشییع جنازه ام لباس سیاه بپوشد و گریه کند . حتی مادرم دوست دارم به دعا ها توجه بیشتر شود و نسبت به قرآن بخصوص سوره الرحمن که عروس سوره های قرآن است و سوره آل عمران را توجه بیشتری نمایند . تقاضائی دارم این است که سخن چینی و تهمت و افتراء را کنار گذارده و فکری به آخرت خود بنمایید و ان شاءالله شما که جزء آن افراد نمی باشید . اگر شهید شدم مراسم کفن و دفنم ساده و بی آلایش بوده و در ایام شهادتم دوست دارم که شب اول پدر و مادر و برادر و خواهرانم حنا بر دستهای خود بمالند و خوشحال باشند و دامادی فرزند خود را مبارک گویند و شعار صادق جان دامادیت مبارک باد را در لوحی بنویسند و در سر در خانه بزنند و در شب و دوم اقوام و خویشان ، خاله هایم و شوهر خاله هایم و پسر خاله هایم و دختر خاله و عموهایم و پسر عمو هایم و فرزندان پسر عموهایم با خانواده شان حنا به دست کنند و در شب سوم تمامی دوستانم و آنهایی که دوستدارم هستند و من هم دوستدار آنها خواهم بود و دیگر که امیدوارم شما ای مادرم خدای نکرده کم صبری نکنید و نسبت به هیچ کسی حالت کینه و بغض به دل راه ندهید و من از تمام افراد برون ، فردوس، مشهد ،تهران و شهرستان های دیگر راضی ام و امیدوارم که از من راضی باشند و امیدوارم در مدتی که در پایگاه بودم اگر نسبت به کسی تندی کردم و یا با بد اخلاقی رفتار کردم مرا ببخشید . این تقاضائیاست که از شما به طور عاجزانه دارم و اگر خلافی هم مرتکب شدم خداوند مورد لطف و رحمت های خودش قرار دهد . از روحانیت عزیز می خواهم که با هم اتحاد داشته باشند که اگر خدای نکرده اختلافی بیفتد روز بدبختی مسلمانان و روز جشن گرفتن کفار است و باز هم می گویم مادرم و پدرم و برادر و خواهرانم خدای نکرده شیطان یک وقت شما را گول نزند و حرفی نزنید که من دوست ندارم و آنچه را که خواهان آن بودم شما هم آنرا خواهان باشید و در جهت انقلاب کوشا باشید و دوست ندارم که یک قطره اشک بر گونه های شما جاری شود . دوست دارم بدنم را به مشتاقانم نشان دهید و اگر بدنم هم به وطن برنگشت افتخار کنید و مانند مادر وهب باشید که سر فرزند خودش را جلوی کفار انداخت و فرمود سری را که در راه خدا دادم پس نمی گیرم . خانواده ام عزیزم گر چه نتوانستم زحمات چند ساله شما را جبران بنماید امیدوارم و مرا مورد عفو و بخشش قرار دهد و شما را هم همینطور و دیگر آخرین صحبتم این است که در جهت امر ازدواج دقت تمام را بنمائید . هم برادران و خواهران و پدران و مادران بدانند تنها راه فساد جوانان ، جوانان عزیز را به فحشاء کشاندن است و نسبت به این نسل جوان توجه بیشتری کنید و از مانع جلوی این عزیزان گذاشتن دوری کنید و مهریه را سد و مانعی در جلوی جوانان قرار ندهید و مهریه را در حدی که اسلام جایز شمرده است تعیین نمائید و فکر خانواده های مستضعف را نموده و به فکر باشید که خیر و سعادت دنیا و عُقبی شامل شما خواهد شد و همیشه باشید و خالصانه خدمت کنید و دست از مبارزه نکشید که قرآن می فرماید: اِن تَنصُرُالله یَنصُرُکُم و یُثَبِّت اَقدامِکُم.                        

                                      21/1/1366 برادر کوچکتان به عنوان خدمتگزاری .

                                                    (محمد صادق اسماعیلی بـــــرون)



زندگی نامه شهید غلامرضاپسندی

سر خود کوتاه دید و لحن آمرانه‌ی او را خاموش کرد . پدر با بیماری شدیدی دار فانی را وداع گفت . غلامرضا اینک اولین فراز رنجها را باید باکمک دیگر برادران و سرپرستی مادر و خصوصاً‌برادر بزرگتر خود تحمل کند تا مراحل بعدی زندگی را که دشوار تر از اینها خواهد بود  بتواند در کورة سختی‌های این دوران ،‌طی نماید . او دوران سخت یتیمی ، و درگیر شدن مستقیم با امر معاش ،‌لمس کردن مشکلات پدر مرحوم در مسیر زندگی و داشتن عائله زیادی خانواده سختیها و دردهای نا گفتنی فراوان است که روح بزرگ و صبر زینب وار مادر در دریای تحملش که به برکت اعتقاد به اسلام بود شعله‌ی عضیمی یافته است هرگز اجازه‌ی بیان آنها را نداده و از اظهار رنجهای تربیت فرزندان که بسیار گران و طاقت فرسا بوده است به سبب اجری که در پیشگاه معبودش داشته است گریزان بود و لب به سخن نگشوده است .

او در سال 1360 و پس از ازدواج به بخش سرایان انتقال و در شغل معلمی ، ایفای رسالت نمود . او که نیاز جوانان را بخوبی درک می‌کرد چهرهای خوب و اخلاقی دانش آموزان را بخود جلب و برای تربیت آنها در مجموعه‌ی تدریس در کلاسها و یا ارتباطات اجتماعی مایه می‌گذاشت و آنها را به زندگی با عزت و پشتکار ترغیب می‌کرد و معیار می‌داد او هیچ گاه از نارسائی های مختلف دانش آموزان و دردهای اجتماعی گذرا نمی‌گذشت و سعی می‌کرد به موقع به آنها رسیدگی و قاطعانه پیگیری نماید . توجه خاص او به افراد نیازمند از ویژگیهای بازرسی است که به طبع شخصیت ساخته‌ شده‌اش در خانوده‌ای مذهبی و در زندگی پر رنج گذاشته به ثمر نشسته بود اینجا که در سال 1364 پس از طی مراحل تقوا در ابعاد فرهنگ  سیاسی و اجتماعی ، لیاقت خویش را برای احراز خدمتگذاری به مردم و صداقت در سرمایه گذاری آنها روی بنیانهای انقلاب که یکی از مظاهر آن قبول مسئولیت در امور سیاسی و اجرائی بود به پیشنهاد مسئولین شهرستان ، برای توفیق بیشتر در عرصه‌های مختلف و در شرایط حساس جنگ تحمیلی به عنوان بخشدار سرایان اانتخاب و علیه‌رغم مشکلات فروانی که در این راه با آن مواجه بود به شایستگی تلاش نمود .

در امور مربوط به جنگ و اعزامها و جذب نیرو آنچنان پشتکار داشت و حضور خود را در میادین نبرد آنقدر لازم می‌دانست که ترجیهاً و علیه‌رغم مخالفت مسئولین برای اعزام وی بعلت امور بخشداری ، در اعزامهای فراوان با دیگر رزمندگان عازم جبهه می‌شد او در عمر کوتاه خود برکتهای فراوانی بعنوان سنت حسنه بجا گذاشت او عاشق اسلام و تداوم جنگ تاپیروزی نهائی بود و در 6 بار توفیق اعزام به جبهه موفق به خدمت در سنگرهای مختلف امداد گری و رزمندگی شده و آخرین بارها که در مورخ 13/1/66 به تیپ 61 محرم گردان کاتیوشا در منطقه عملیاتی کربلای 10 در بانه وارد شده بود خدمات شایان توجهی ارائه نمود او عجیب به کردستان عشق می‌ورزید و حتی در یکی از مکاتباتش با تکیه بر جمله‌ای از شهید آیت الله دستغیب که ((زیر آسمان کبود خدمتی بالاتر از خدمت در کردستان نیست )) از خدا خواسته بود که برای جوابگوئی به شهداء کردستان ، توفیق شهادت را در آن سرزمین به او عطا نماید .

مولود دنیا رو به سوی خدا : در آستانه شب 19 رمضان عزیز گرانقدر و فداکار شهید غلامرضا پسندی به آرزوی خود در کردستان نائل شد و در ساعت 10 صبح روز 27/2/66 مطابق با 18 رمضان در حالی که هنوز وجودش در کنار همزمانش و خدمتگذاران به جمهوری اسلامی ضروری بود در حال تردد در مناطق عملیاتی با اصابت گلوله توپ دشمن با زهر خصم  شهادت رسید .

از وصیت نامه شهید  غلامرضا پسندى برون

ایـن پیام مـــرا به افرادیکه مانند نوعروسان حجله نشین که براى هر کارى به دایه نیاز دارند و مشکلات کوچـــک ، بسیار بـــر دلهــــایشان هـــــراس مى اندازد ، برسان کـــه امـــروز اسلام احتیاج بــه ایثار دارد . امیدوارم که خداوند دلهاى تمام مسلمین را براى مبارزه در راه اسـلام قـــــرص و مستحکم سازد .




وصیت نامه شهید سید علی حاتمی
با سلام و درود فراوان به پیشگاه مقدس امام زمان و نایب بر حقش ، خمینى کبیر .

خدا را شکر که من توانستم بیایم به جبهه تا براى انقلاب اسلامیم کمکى کرده باشم و توانستم فرمان رهبر عزیز و گرامیم که همان فرمان امام زمان و یا بطور اختصار بگویم فرمان خدا هست ، لبیک گویم 
. 
خدا را شکر که زندگیم در بهترین  دوران هاى بعد از پیامبر اکرم (ص) ( دوران انقلاب اسلامى ) قرار گرفته است. 

 اى جوانان نکند در رختخواب بیمارى و در خانه بمیرید که حسین (ع) در میدان نبرد با دشمن کافر شهید شد، نکند بگویید که درس دارم یا بگویید که کار دارم و باید درس بخوانم که دکتر یا مهندس بشوم و آنوقت براى ملتم خدمت بکنم ، خودتان فکر بکنید وقتى که شما نیائید به جبهه و جبهه ها را خالى نگه دارید استکبار جهانى شماها را راحت نمى گذارد و کلا باید بروید زیر بار ستم و ظلم استکبار جهانى ، آنوقت دکتر یا مهندس شدن شما چه فایده دارد ؟ آنوقت خدمت براى دیگران چه فایده دارد .

اى مــــادران جــــوانانتان را از رفتن به جبهه نهى نکنید که فردا در روز قیامت نمى توانید جواب زینب که تحمل 72 شهید را در صحراى کربلا کرد ، بدهید .

اى مادران نگویید به جوانانتان که حالا وقت رفتن شما به جبهه نیست و بگویید که یک ماه دیگر به جبهه مى روى که اگر این جوانتان در خانه مرد یا تصادف کرد ، شما نمى توانید در قیامت جواب او را بدهید . جوانانتانرا به جبهه ها بفرستید تا بجنگند و اگر شهید شدند حتى جسد آنها را  تحویل نگیرید زیرا مادر وهب در صدر اسلام جسد فرزند خود را تحویل نگرفت و گفت : 

سرى را که درراه خدا داده ام پس نمى‌گیرم  ‏اى مردم مانند مسلمانان صدر اسلام باشید و اطاعت ولى فقیه را واجب بشمارید و اگر امام عزیزمان گفت باید به جبهه بروید ، شما باید بدون استخاره بروید به جبهه ، و اى مردمى که به جبهه نمى روید بروید حداقل آموزش ببینید که اگر خداى نکرده کشور ما مانند کشور فلسطین شد ، همه شما آماده باشید که حداقل از همان خانواده خودتان دفاع کنید و نگذارید که دشمن به خانواده شما تجاوز بکند و شماها را در دشت و صحرا آواره کند . 

اى مردم از دعا و استغفار فراموش نکنید که بهترین درمان براى تسکین دردهاست و چنان خدا را بپرستید و عبادت کنید که فکر بکنید خدا جلوى شما هست و او را مى بینى یا حداقل او تو را مى بیند . در هنگام دعا کردن گریه کنید زیرا کسى که گریه نمى کند ، سنگ دل هست و خداوند افراد سنگ دل را دوست ندارد . 

مادر عزیزم حالا که شهید شده ام و رفته ام ، امیدوارم که از من راضى باشد و تمام بدى هائى که کرده ام مرا ببخشید . 

مادر مهربانم براى شهادت پسرتان گریه نکنید ، اگر مى خواهید گریه بکنید براى على اکبر و على اصغر گریه کنید و اگر شما گریه کردید فرداى قیامت نمى توانید جواب زینب را بدهید .

مــادر عـــزیزم ، برادرانم را به راه راست هــدایتشان بکنید و هــرگز نگذارید کــــه از راه راست منحــــرف شـوند و به راه افراد نابکار بروند ، وقتى که بزرگ شـــدند آنهـا را به جبهـــــه بفرستید و از رفتن آنهـا جـلوگیرى نکنید نگویید به آنهـــا کـه یک برادر از شمــــا شهید شده ، لازم نیست کــــه به جبهـــه بروید و شمـــا هـم شهید بشوید ، زیرا ( هند ) تحمــل سـه شهید را کرد و در یک جنگ سه شهید داد .
و اى خواهرانم امیدوارم که شما هم بى تابى نکنید که این دو سه روز دنیا لازم نیست بى تابى بکنید ؛  انشا الله این دو سه روز بزودى تمام مى شود و یکدیگر را در بهشت دیدار مى کنیم . 
و اى پدر عزیزم امیدوارم که شما تحمل بکنید شهادت پسرتان را ، که عاقبت همه مرگ است و افتخار بکنید که پسرتان در چنین سنى به شهادت رسیده است . 

و امیدوارم که برادرانم هم ، راه مرا ادامه بدهند و هیچ نیرویى آنها را از ادامه دادن راه برادرشان باز ندارد .

>> اگر انشاء این بد بود آن را درست بکنید که فرصت نبود درست بکنم<<

                                    خدایا ، خدایا ، تا انقلاب مهدى ، خمینى را نگهدار ‎
                                                                                             والسلام ‎
                                                                        ‏خدمتگزار کوچک : سید على حاتمى ‎



متن وصیتنامه  شهید محمد اکبر رفتاری

 بسم الله الرحمن الرحیم

 ضمن عرض سلام به پیشگاه ولی عصر (عج) و نایب بر حق آن بزرگوار حضرت امام خمینی و روحی و فدا و درود برشهدای گلگون کفن اسلام از امام علی (ع) تا امام حسین (ع) و از امام حسین (ع) تا شهید بهشتی و باهنر وشهدای محراب و آن عزیزان تا شهدای عملیات کربلای 1 و 2 .

باری ای مسلمانان بپا خواسته در جهان اسلام، وصیت این حقیر و دیگر شهدای اسلام به شما این است، این گفته امام خمینی که فرمدند: "جنگ جنگ، تا رفع فتنه در جهان"، جبهه ها را هر چه بیشتر تقویت کنید و هر چه در تلاش دارید در جهت تحقق آن کوشش کنید که خدا با کوشش کنندگان است.

باری به شما توصیه می کنم که آنچه همیشه شعار می دهید که به حق نیز شعار پیروزی است ولی سعی کنید آن را به مرحله عمل در آورده و ثابت کنید که به آن شعار پایبند هستید و تا جایی که در توان دارید دین خدا را یاری کنید که خدا با شماست.

ای مسلمانان بخصوص کسانی که این بنده حقیر را می شناسید و در رأس همه آنها خانواده خودم.

بنده هیچ وقت از روحانیت اصیل و پیرو خط امام جدا نخواهم شد چرا که جدا شدن همان و هلاک شدنمان همان است، تجربه 8 سال نبرد نیروهای اسلام در انقلاب اسلامی این واقعیت را به اثبات رسانده است.

مردم هوشیار هرگز نماز جمعه و جماعت را رها نکنید که پشتوانه محکم انقلاب همین جماعت ها هستند که از افراد صالح و خداجو تشکیل می شود و هیچ وقت فراموش نکنید که قبل از این هشت سال، که بوده ایم و حالا چه شده ایم که این جز در سایه رهبری های پیامبرگونه امام امت و تلاش دیگر مسئولین و یاری خدای تبارک وتعالی چیز دیگری در کار نبوده است.

"در حالی این وصیت نامه را می نویسم که بسیاری از انسانهای طالب خدا پیش رویم هستند و دور از هرگونه ریاکاری فقط به خدا فکر می کنند و فقط پیشرفت اسلام و مسلمین را در فکر خود می پرورانند."

خلاصه همان طوری که همه می دانید نهال انقلاب در سال 1342 به دست بزرگ مردی چون خمینی کبیر نشانده شده بود و در سال 1357 به ثمر رسیده و نظام2500 ساله شاهنشاهی را بر هم چید که این سیل بنیان کن، استکبار جهانی را به وحشت انداخت و به فکر چاره ای جهت مهار کردن آن شد که به یاری خدای بزرگ یکی پس از دیگری خنثی شدند.

آخرین مرحله آن ایجاد جنگ تحمیلی توسط مهره مزدوری چون صدام و حزب کثیف بعث عراق بود تا شاید بتوانند کاری کنند که مردم انقلابی و رزمندگان اسلام خدا را فراموش کنند.

ولی این بار تیرشان به سنگ خورد و امیدوارم که در همین عملیات کلیه عناصر رژیم بعثس عراق به درک حاصل شوند و پیروزی نهایی نصیب مردم شهید پرور ایران شود. انشاءالله.

و اما شما ای پدر و مادر گرامیم و خواهران و برادران عزیزم، با توجه به ایمانی که در شما سراغ دارم مطمئن هستم که اگر خداوند شهادت را نصیب این بنده گنهکار کرد روحیه انقلابی شما بیشتر خواهد شد.

تا می توانید گریه نکنید و اگر دلتان هم سوخت بیاد شهدای کربلا اشک بریزید.

محمدعلی عمرانی
۰۶ تیر ۹۴ ، ۱۰:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰

ملا علاءالملک تونی فاضل خان

ملا علاءالملک تونی فاضل خان ملقب به ملا علاءالملک تونی، زاده‌شده در فردوس (تون آن زمان)، یکی از معماران بزرگ ایران در قرن ۱۱ هجری بود. از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بناهای ساخته‌شده به وسیلهٔ وی، می‌توان به باغ شالیمار در لاهور اشاره کرد که یکی از سرشناس‌ترین مکان‌های گردشگری پاکستان است. وی این بنا را به همراهی شخصی به نام علیمردان خان و در سال ۱۰۵۲ ساخت. همچنین مدرسهٔ فاضلیه در مشهد به دست وی ساخته شده‌است. وی ساخت این بنا را در سال ۱۰۶۰ آغاز کرده و در سال ۱۰۷۵ (در زمان شاه عباس دوم) به پایان رساند.


قطب‌الدین حیدر تونی

قطب‌الدین حیدر تونی، از عارفان بزرگ شیعه سده‌های ۶ و ۷ هجری و سرسلسلهٔ فرقهٔ حیدری بوده‌است. قطب‌الدین حیدر تونی، در سده ۶ هجری در شهر تون (فردوس امروزی) زاده شد. وی با عطار همنشینی داشته و عطار، کتاب حیدری‌نامه را به نام وی نوشته است. وی مدتی در تبریز اقامت کرد و در سال ۶۱۸ در آنجا درگذشت. یا این حال، امروزه در شهر تربت حیدریه، آرامگاهی به نام وی موجود است و گفته می‌شود که تربت حیدریه بر مزار وی ساخته شده‌است. ولی بنا به نظری دیگر، آرامگاه موجود در تربت حیدریه، متعلق به قطب‌الدین حیدر زاوه‌ای بوده و قطب‌الدین حیدر تونی در تبریز مدفون است.

مولانا آهی تونی

مولانا آهی تونی نیز یکی از شعراست و در کتاب تذکره آتشکده آذر تالیف لطفعلی بیک آذربیگدلی چنین آمده است :
مولانا آهی که ضبط اصلی آن اهلی است وفات او را به سال ۹۳۴ هــ.ق نوشته اند و مورد حمایت سلطان حسین بایقراء تیموری قرار داشته است. او از اهل تون (فردوس) است و هرگز اقلیم وجودش خالی از سلطنت خسروعشق نبوده ، تا آنکه سلطان عشق سلطان حسین میرزا او را اسیر کرده و در مراسم عاشقی به تقصیر خود راضی نشده و از تاثیر محبت منظورنظر معشوق شده و در تبریز به سرای جاوید نقل کرده. گویند روزی سلطان حسین میرزا در باغی به صحبت مشغول و غلام سیاهی را بر در باغ موکل گردانید که کسی را نگذارد که وارد باغ شود، مولانا بر در باغ ممنوع شد، این دو شعر را در همانجا سروده رقعه را در سینی مجّوف نهاده از ممر آب به عمارتی که مجلس آن پادشاه قدردان بود روان نمود من بعد رخصت دخول نمود و داخل مجلس شد و این اشعار را سرود :
دو چشم فرش آن مجلس که سازی جلوه گاه آنجا
به هرجا پا نهی خواهم که باشم خاک راه آنجا
چه خوش بزمی است رنگین مجلس جانان چه سود ، اما
که نتوان شد سفید از شومی بخت سیاه آنجا

السیدالجلیل امیرخلیل الله تونی اصفهانی

امیر خلیل الله از علماء و فضلای بزرگ عصر خویش بوده و در کتاب اعیان الشیعه چنین آمده :
« از پرهیزگارترین فضلاء و از معتبرترین و متقی ترین دانشمندان بوده ، وی در جمع آوری کتب و تصحیح آن بسیار جدی و در کتابهای مهم بالخصوص کتابهای فقهی و حدیثی حاشیه هایی نوشته است . لیکن تقوی و برتری کمالات نفسانی او از علمش بیشتر می باشد .
وی در سال ۱۰۸۸ هـ.ق در اصفهان وفات یافته است .»
محمدعلی عمرانی
۰۳ تیر ۹۴ ، ۱۵:۵۲ موافقین ۱ مخالفین ۰

                                                                     

تصاویری زیبا از گوشه و کنار کشور عزیزمان [۱۹] + عکس

             آسیاب بادی خوانشرف ، نهبندان ، خراسان جنوبی


تصاویری زیبا از گوشه و کنار کشور عزیزمان [۱۹] + عکس

      ارگ کلاه فرنگی ، بیرجند ، خراسان جنوبی


تصاویری زیبا از گوشه و کنار کشور عزیزمان [۱۹] + عکس

                      باغ گلشن ، طبس ، خراسان جنوبی


تصاویری زیبا از گوشه و کنار کشور عزیزمان [۱۹] + عکس

                    سوغاتی خراسان جنوبی : زعفران


محمدعلی عمرانی
۰۳ تیر ۹۴ ، ۰۸:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰


خانیک: روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی. این روستا در دهستان برون قرار دارد.نام قبلی این روستا خانیک‌شاه بوده‌است

 شهدای روستای خانیک

 (فرهنگ دهخدا به نقل از فرهنگ جغرافیایی ایران ، ج 9):

خانیک شاه: دهی است از دهستان برون بخش حومه شهرستان فردوس واقع در ده هزار گزی خاور شوسه عمومی بجستان به فردوس. این دهکده در منطقه کوهستانی قرار دارد ، آب و هوایش گرم و سکنه اش 425تن است ، اهالی شیعه مذهب و فارسی زبانند، آب آنجا از قنات و محصول آنجا غلات و پنبه و شغل اهالی زراعت و راه آنجا مالرو است.مزرعه ی بکری بالا و پایین و گودر جزء آنست .> 

در فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی فردوس.و در فاصله دو کیلومتری از جاده ترانزیتی فردوس ـ بجستان قرار دارد روستای قدیم خانیک 1800متر از سطح آبهای آزاد بالاتر است

این روستا با 500نفر جمعیت از قدیمی ترین روستاهای منطقه می باشد.که به دلیل واقع شدن در منطقه کوهپایه ای از نقاط ییلاقی شهرستان فردوس می باشد.و همین امر سبب شده جمعیت روستا در تابستان به بیش از 600 نفر برسد

دین مردم روستا اسلام و مذهب آنان شیعه است. وشش شهید گرانقدر تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلمی نموده است

تمامی جمعیت زیر 50 سال روستا باسواد هستند و بیشترین جمعیت دانش آموزی را در بین روستاهای دهستان دارد.

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامپروری است از محصولات روستا زعفران , گندم,جو , گردو , بادام , زردالو و شیر و فرآورده های لبنی است

 

مکان های مذهبی _تاریخی خانیک

امام زاده سلطان کریمشاه

مقبره ای واقع در قله جنوب روستا که به سلطان کریمشاه معروف می باشد.ساختمان قدیمی آن هم اکنون با همت مردم روستا در حال بازسازی می باشد.برخی دلیل نامگذاری روستا به عنوان خانیکشاه را وجود این امامزاده می دانند. در کتب تاریخی و جغرافیایی بارها به وجود این امام زاده در روستای خانیک اشاره شده که در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود:

* در فرهنگ جغرافیایی ایران جلد نهم صفحه 144 نشریه جغرافیایی ارتش آورده خانیک شاه دهی است از دهستان برون بخش حومه شهرستان فردوس
* آقای دکتر لطف الله مفخم در کتاب فرهنگ آبادی های ایران صفحه 169آورده خانیک شاه یکی از آبادی های فردوس بشمار می آید و
* آقای علی اکبر دهخدا در کتاب لغتنامه صفحه 216نگاشته : خانیکشاه دهی است از دهستان فردوس
* در دفتر بقاع متبرکه اداره اوقاف خراسان به شماره 47ـ الف آورده سلطان کریم شاه در خانیک مدفون است.
* آقای دکتر محمد حسین پاپلی در فرهنگ آبادی صفحه 631آورده : امام زاده سلطان کریم شاه در فردوس مدفون شده به شماره 14 34 17 و در صفحه 219 همان کتاب محل دفن امام زاده سلطان کریم شاه را در روستای خانیک به شماره 14 34 17 قرار داده
* آیة الله سید محمد مهدی بحرالعلوم در کتاب 4336بقعه از بقاع امام زادگان صفحه 50 می نویسد نوه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در خانیک دفن شده است.
* منبع: متن تأییدیه صادر شده توسط حجة الاسلام و المسلمین علی فلسفی که از سوی آقای احمد طالب الحق هم تآیید گردیده است.

این مکان که در جوار مزار شهدای گرانقدر روستا قرار دارد نیازمند توجه جدی است. لازم به ذکر است کار بازسازی بنای امام زاده چندین سال است که توسط مردم آغاز شده ولی به دلیل مشکلات مالی نیمه تمام مانده است.

قلعه خانیک

بنایی بسیار قدیمی ساخته شده از خشت و گل و سنگ بر فراز قله شمالی روستا که قدمت آن به دوران ناامنی و عدم وجود نیروهای امنیتی بر می گردد و از جمله دلایل ساخت آن در امان بودن از غارتگری حسنی ها ذکر شده است. ساخت بنایی با این عظمت و حمل سنگ و آب به ارتفاع زیاد نشان از سخت کوشی و همت بالای این مردم است.



ابدکی:روستای ابدکی، روستای کوچکی است در دهستان برون از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا، ۶۶ نفر بوده‌است.

 

افقو:

روستای کوچکی است در دهستان برون از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس که در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا، ۹۵ نفر بوده‌اس

چاه موتور شهید ناظری- روستای نوق انارستانک و افقواین چاه موتور که درمسیر دوروستای انارستانک ونوق واقع شده درابتدافقط متعلق به بیست نفرازاهالی روستای افقوبودکه بعلت منازعه باروستای برون سرانجام باشراکت واتحاد دوروستای نوق وانارستانک پس ازهفده سال مبارزه حفرشده وباعث روشن شدن نورامیدی دردل کشاورزان منطقه درخشکسالیهای اخیر گردید.


 

روستای امرودکان:

روستایی است در دهستان برون از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس که در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر فردوس واقع شده‌است, این روستا دارای 120 خانوار است.

روستای امرودکان در عرض ۳۴درجه و۱۳ دقیقه عرض شمالی و در طول ۵۸ درجه و۲۰دقیقه طول شرقی ودر۳۵ کیلومتری از شهرستان فردوس قرار گرفته و ارتفاع روستا از سطح دریا۱۹۴۰متر است مساحت تقریبی روستا ۳۵ کیلومتر مربع که ۲۰ کیلومتر ان را کوهستا نهای بههم پیوسته فرا گرفته و ارتفاع بلند ترین قله ان ۲۵۵۰متر است و روستا در دامنه ان واقع شده است ریشه تاریخی روستا که از چه زمانی بوجود امده است مشخص نیست اماشواهد ودلایل متعدد ی گواه بر سابقه طولانی روستا می باشداز جمله وجود امامزاده روستا نشانه اشکاری بر وجود ان در دوران عباسیان می باشد وجود قبرستانهای متعدد, وجود سادات در روستا, قلعه که تا دهه ۵۰وجود داشت و راه ارتباطی فردوس به گناباد که محل عبور کالاهایتجاری بوده است و......... 
درامتدادکوهستان دره ی سرسبزی باچشمه سارهای متعدد وجود دارد،هم چنین در دره ی سیاه کوه تفریح گاههای متعددی وجود داردوکنار دوقنات اصلی روستا دو چنار با قدمت ۱۵۰سال وجود داردکه برجذابیت تفریح گاه های این روستا افزوده است.

محرم در امرودکان

 


 

روستای انارستانک:

روستایی در دهستان برون از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس که در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا، ۳۲۴ نفر بوده‌است.

شهیدان روستا:

محمدحسن کبیری، رمضان هاجری، محمدعلی یزدی، محمدحسن غلامی و محمدعلی یزدانی

حجت السلام عطاردی بعنوان مبلغ دینی روستای انارستانک معرفی شد.

 

                                               


روستای بکری :

 


 

روستای پایین چشمه خانم :

 


 

روستای خرو:

روستایی است در دهستان برون از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس که در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر فردوس واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا، ۱۸۱ نفر بوده‌است.

آبیاری اراضی این روستا با استفاده از قنات بوده و از مهم‌ترین قنوات آن می‌توان به خرو، بیغ، رزکال، افتارک، امامی علیا و امامی سفلی اشاره نمود.

 


 

روستای ظهر:

روستای کوچکی است در دهستان برون از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس که در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر فردوس واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا، ۵۷ نفر بوده‌است.

 


 

روستای لجنو:

وستای کوچکی است در دهستان برون از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا، ۴۲ نفر بوده‌است.

محمدعلی عمرانی
۰۲ تیر ۹۴ ، ۰۹:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰